Verksamhet & pedagogik

En dag på Vintergatans förskola präglas av omsorg, utveckling och lärande som tillsammans bildar en helhet.

Undervisningen på förskolan sker i projektform och de senaste åren har alla avdelningar valt samma projektområde. Genom reflektion försöker pedagogerna förstå mer av vad barnen gör och hur man ska ge barnen/gruppen nya utmaningar och erfarenheter.

Utöver det valda projektet så är normer och värden ett område som förskolan arbetar med under hela dagen. Pedagogerna arbetar med att stärka barnens empati, medkänsla och inlevelseförmåga samt stöttar och hjälper barnen i deras lek. Barnen uppmuntras till samspel med varandra och pedagoger och barn samtalar ofta i mindre grupper om olika värdegrundsfrågor, till exempel om hur man kan vara en god vän eller hur man kan göra om man vill leka med någon. Varje höst uppmärksammas barns rättigheter utifrån barnkonventionen och arbetet avslutas med en ljusmanifestation.

Uppdaterad:

Andra sidor under: Verksamhet & pedagogik